בהתחלה הוא חשב שזה בסך הכול שריר תפוס בצוואר, ולא טיפל בכך. כשהכאבים לא חלפו גם אחרי חודש ימים, הבין שהבעיה קשה יותר. "חשבתי שנתפס לי הצוואר, ושזה יעבור עם הזמן", אומר רונן לב ארי (51), הנדסאי מכונות תושב חולון, נשוי ואב לבת. "בשלב מסוים הכאבים השתלטו עליי עד כדי כך שלא הצלחתי לעבוד, ופוטרתי מהעבודה".
3 צפייה בגלריה
רונן לב ארי
רונן לב ארי
רונן לב ארי אחרי הניתוח. "העיקר שהכאב מאחוריי"
(צילום: אלבום פרטי)
קראו עוד:
בשלב מסוים הוא גם הבחין שהצוואר שלו מתכופף באופן הדרגתי לכיוון הפנים, ושהוא מתקשה בביצוע פעולות בסיסיות כמו שכיבה על הגב ויישור הראש. הוא הגיע ליחידת עמוד השדרה במרכז רפואי מאיר בכפר סבא ועבר בדיקת CT שהעלתה שיש לו זיהום שגרם להיעלמות כמעט מלאה של שלוש חוליות בצווארו.
בשלב הראשון בוצעה מתיחה של הצוואר באמצעות מתקן חיצוני שחובר מצד אחד לגולגולת ומצד שני למשקולות שהורכבו מאחורי מיטתו. לאחר מכן נערך ניתוח: עמוד השדרה ניצל, ונמנע שיתוק של הגפיים.

הבדיקות חזרו תקינות

ד"ר יונתן קוך, רופא בכיר במערך האורתופדי במאיר, מספר שכאשר הגיע לב ארי ליחידה, הוא עבר בדיקות דם שחזרו תקינות לחלוטין. "כשהבדיקות חוזרות תקינות, ללא מדדי דלקת גבוהים או חום גבוה, פוחת החשש לזיהום", הוא אומר. "רצינו לעשות לו בדיקת MRI, אבל הכיפוף בגופו לא איפשר לו להיכנס למכונת ההדמיה. תוצאות ה-CT הראו שחוליה C5 שלו נעלמה כמעט לחלוטין, וכך נוצר העיוות של צווארו. הרס החוליה התרחש בזמן קצר יחסית, של חודש בערך. החשש הגדול במקרה כזה הוא מפגיעה חמורה בחוט השדרה שתגרום לשיתוק הגפיים העליונות והתחתונות. אם הזיהום אינו נשלט, זה עלול להיגמר אפילו במוות, ולכן המטופל אושפז מיד".
ד"ר יונתן קוךד"ר יונתן קוך
ד"ר יצחק אנגל, מנהל היחידה לעמוד שדרה במאיר, מספר על הטיפול המיוחד שקיבל לב ארי. "חיברנו לגולגולת שלו מתקן שהיה מחובר גם למשקולות, מה שגרם לצוואר להימתח ולהתיישר", הוא מסביר. "באמצעות הפרוצדורה הזו הצלחנו לקבל חזרה ציר צווארי תקין, שאיפשר לנו לצאת לניתוח מורכב שבו הוסר מה שנותר מהחוליה האכולה בלי להסיר חוליות סמוכות. לאחר מכן ביצענו קיבוע אחורי של החוליות על מנת למנוע חוסר יציבות של האזור".
ד"ר יצחק אנגלד"ר יצחק אנגל
ד"ר יובל ברוך, רופא בכיר ביחידה, מוסיף: "בתרביות של לב ארי ראינו שצמח אצלו חיידק שמתפתח בדרך כלל בחלל הפה. ייתכן שמקור הזיהום שממנו הוא סבל, היה בחלל הפה או בסינוסים".
3 צפייה בגלריה
רונן לב ארי עמוד שדרה
רונן לב ארי עמוד שדרה
מימין: צילום שנעשה עם הגעתו של רונן לב ארי לבית החולים, ובו ניתן לראות את העיוות בעמוד השדרה הצווארי. משמאל: אותו אזור לאחר הניתוח
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי מאיר)

"כל כאב ממושך מחייב בדיקה"

ד"ר קוך מדגיש שהמקרה של לב ארי הוא נדיר. "זיהומים מובילים בדרך כלל לחום, לעלייה במדדי דלקת ולתמונה קלינית סוערת יותר", הוא אומר. "כל אלו לא היו במקרה הזה. חשוב לדעת שכל עיוות בעמוד השדרה, כל כאב שנמשך יותר מחודש, כל חולשת שרירים וכל קושי במתן שתן הם סימני אזהרה המחייבים בדיקה רפואית מידית".
לב ארי בינתיים נהנה משיפור במצבו. הוא מקבל אנטיביוטיקה בהזרקה עצמית ומתפקד הרבה יותר טוב. "אמנם, אני נעזר בתומך צוואר 24 שעות ביממה", הוא אומר. "גם מחכה לי שיקום פיזיותרפי, אבל העיקר שהכאב האקוטי מאחוריי".

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך מחר, 1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י  ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, מנהל מחלקת נשים ויולדות, מרכז רפואי שמיר ויו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה פרופ' רוני מימון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.